Het houdt de gemoederen nogal bezig. Hoe zal de recente stap van Amazon om grootschaliger de Nederlandse markt te gaan bedienen het economisch landschap gaan veranderen? De slagkracht van deze tech-gigant is enorm, en dat zal de Nederlandse retailer zonder twijfel gaan voelen. De vraag is dan ook, gaat het marktaandeel van Amazon in Nederland een zelfde vlucht nemen zoals dat in Duitsland gebeurd is?
Inmiddels speculeert men of Coolblue in handen komt van Amazon, en of spelers als Bol.com en Wehkamp zich klaar moeten maken voor een prijzenoorlog. Ook de kleinere en middelgrote spelers staan voor de keuze om hun marktplaats strategie opnieuw in te richten. Verkopen via Amazon naast Bol.com? Hoe zit dat dan met kannabalisering, en hoe sterk houd je dan nog grip op je prijsbeleid? Is het “If you can’t beat them, join them”? Wat wordt de functie van prijsvergelijkers als Beslist.nl?
Hoe je het wendt of keert, je kunt de komst van Amazon niet negeren. Je moet een antwoord hebben, of je nu merk, leverancier of retailer bent.
De kracht van Amazon ligt in hun grootte. En in de digitale economie is de gouden regel nu eenmaal: “The winner takes it all”. De hoeveelheid data, de financiële slagkracht en het enorme productaanbod zijn stuk voor stuk ingrediënten voor succes in concurrentie.
En toch is er iets dat bepalender, ja zelfs dominanter is dan Amazon: de consument. Wat zou Amazon immers zijn zonder die massa consumenten. En die consumenten kiezen voor Amazon omwille van bijvoorbeeld het gemak (one store for all) en de beste prijs. Toch zijn dit niet de enige factoren waar consumenten warm van worden.
Er zijn inderdaad goede antwoorden die je als bedrijf kunt hebben op de komst van Amazon, en data speelt ook hier een ontzettend belangrijke rol. Het gaat daarbij niet om de hoeveelheid data, want daarin valt nauwelijks te concurreren met Amazon. Het gaat daarbij wel om kwaliteit van data, en vooral de vaardigheid om aan hand van die data te komen tot intelligentie en beslissingen.
Op 24 maart houden Piet Coelewij (voormalig CEO Wehkamp, Vice President Sales Amazon Europe, en huidig Bestuurslid van Jumbo) en Prof. Dr. Emile Aerts (Voormalig Chief Science Officer Philips en Rector Magnificus Tilburg Univeristy) de masterclass:
“The winner takes it all: the use of data in competing the giants” (Lees meer…)
De masterclass wordt gehouden aan de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) in Den Bosch. JADS is opgericht door de Technische Universiteit Eindhoven en Tilburg University, en brengt top notch expertise uit deze technische en business universiteiten samen, met als doel het bedrijfsleven in Nederland te stimuleren en ondersteunen in onze huidige digitale en data gedreven economie.